KORNATOWSKA, BEATA

Artikel, Studien, Kommuniques

Egon Naganowski / Beata Kornatowska // w: Przegląd Zachodni, 1. - Poznań, 2001. - S. 243-253.

Literatura przeobrażonych światów : niemiecka proza dziecięca i młodzieżowa lat dziewięćdziesiątych w kontekście przeobrażeń rzeczywistości / Beata Kornatowska // w: Przegląd Zachodni, 4. - Poznań, 2002. - S. 95-111.

Äußere und innere Grenzen der Liebe : Deutsch-deutsche Begegnungen in der deutschen Kinder- und Jugendliteratur der 90er Jahre / Beata Kornatowska // w: Ost-West Prespektiven ; Bd. 4. - Bochum : Institut für Deutschlandforschung, 2004. - S. 95-105.

„Grenzgänger“ : junge Protagonisten als Vermittler zwischen Ost und West in der deutschen Kinder- und Jugendliteratur der neunziger Jahre / Beata Kornatowska // w: Habitus und Fremdbild in der deutschen Prosaliteratur des 19. und 20. Jahrhunderts / Ewa Pytel-Bartnik, Maria Wojtczak (Hrsg.). - Frankfurt am Main : P. Lang, 2006. - S.265-274.

Literarische Umbruchskinder : Ostdeutsche Jugendliche als Protagonisten der deutschen Kinder- und Jugendliteratur der neunzieger Jahre / Beata Kornatowska // w: Die Wende : die politische Wende 1989/90 im öffentlichen Diskurs Mittel- und Osteuropas / Izabela Surynt, Marek Zybura (Hg.). - Hamburg : DOBU, Wiss. Verlag Dokumentation & Buch, 2007. - S. 199-218. 

Lecz czym jest muzyka? Ingeborg Bachmann o muzyce i relacjach literacko-muzycznych / Beata Kornatowska // w: Konstelacje Ingeborg Bachmann / pod red. Lukasza Musiała i Joanny Roszak. - Poznań :  PTPN, 2010.  - S. 61-74.

Wspomnienia głosem pisane. O autobiografiach śpiewaków / Beata Kornatowska // w: Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych. - Łódź : Primum Verbum, 2012. - S. 140-154. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2 (16)

Todesfuge. Oddając głos poecie / Beata Kornatowska // w: Kartki Celana. Interpretacje / pod red. Joanny Roszak. - Kraków ; Budapeszt : Wydawnictwo Austeria, 2012. - S. 113-119.

Hans Werner Henze, Ingeborg Bachmann: /Der Prinz von Homburg/. Operowa adaptacja dzieła Kleista  / Beata Kornatowska // w:  Przestrzenie Teorii , nr  18. - Poznań, 2012. - S. 41-50.

Ingeborg Bachmann – szkic do portretu librecistki / Beata Kornatowska // w: ‘Natchnienie poety i muzyka żenić się z sobą powinny...’. Studia i szkice i libretcie / Red. Elżbieta Nowicka i Alina Borkowska-Rychlewska. - Poznań, 2013. -  S. 159-169.

Metamorfozy Ondyny. Między literaturą a operą / Beata Kornatowska // w: Operowy kontrapunkt. Libretto w Europie Środkowej i Wschodniej / pod red. Katarzyny Lisieckiej i Barbary Judkowiak . -  Poznań : Wydaw. PTPN, 2014. - S. 151-164.

Märchenoper – Auch für Kinder? Überlegungen aus dem Nachbarland / Beata Kornatowska //  w: Interjuli. Internationale Kinder- und Jugendliteraturforschung, 01/2015. - S. 6-22.

Oblicza nocy w opowiadaniach 'Nachtstücke’ E.T.A. Hoffmanna / Beata Kornatowska // w: Noce romantyków. Literatura – kultura – obyczaj / Anna Rej, Dominika Skiba, Marian Ursel (red.).  -  Kraków : Universitas, 2015. -  S. 367-379.

Engelbert Humperdinck – Hänsel und Gretel. Od libretta do przekładu / Beata Kornatowska // w: Libretto i przekład / pod red. Elżbiety Nowickiej i Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej. – Poznań : Wydaw. PTPN, 2015. -  S. 63-76.

Filharmonia Berlińska 1963 – przełomowa wizja architektoniczna / Beata Kornatowska // w:  Przegląd Zachodni, nr 3. – Poznań, 2015. - S. 89-112.

„Teraz usłyszysz Armidę! Pójdź ze mną...” E.T.A. Hoffmann o Glucku i jego operach / Beata Kornatowska // w: Opera w kulturze / red. Małgorzata Sokalska. - Kraków : Avalon, 2016. - S. 44-55.

The 1963 Berlin Philharmonie – A Breakthrough Architectural Vision / Beata Kornatowska // w: Przegląd Zachodni, nr spec.I: Germany and Europe – History and the Present. - Poznań, 2017. - S. 209-233.

‘Undine’. Zauberoper in drei Akten (1816) / Beata Kornatowska // w:  E.T.A. Hoffmann-Portal: http://etahoffmann.staatsbibliothek-berlin.de/leben-und-werk/musiker/undine-zauberoper-in-drei-akten-1816/

Dietrich Fischer-Dieskau o Liederkreis op. 39 Roberta Schumanna do tekstów Josepha von Eichendorffa / Beata Kornatowska //w: Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polska kulturni a umělecka ohraniči : kolektivní monografie / Joseph von Eichendorff (1788–1857) i czesko-polskie kulturowe i artystyczne pogranicza : monografia zbiorowa / Libor Martinek a kol. - Opava :  Slezská univerzita v Opavě / KLP – Koniasch Latin Press, 2018. - S. 150-162.

Między wizją a praktyką. Początki niemieckiej opery romantycznej w ujęciu E.T.A. Hoffmanna / Beata Kornatowska // w: Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1). - Łódź, 2019. - S. 401-413    DOI: 10.18778/1505-9057.52.23

Auf den Spuren der Schubert-Lieder. Dietrich Fischer-Dieskau als Musikschriftsteller / Beata Kornatowska //  w: Dialog der Künste: Literatur und Musik: monografia zbiorowa / Joanna Firaza, Małgorzata Kubisiak (red.). - Giessen : Peter Lang, 2020. -  S. 109-119

Übersetzungen

Lutz Hübner: Creeps  w: Zbigniew Rudziński (red.) Nowe Sztuki dlas Dzieci i Młodzieży, t. 17. - Poznań, 2003. - S. 43-99 [tł. Beata Kornatowska] 

Thomas Koebner: O teorii Zeitoper, w: Maciej Jabłoński (red.), Teorie opery, Poznań : Wydawnictwo PTPN, 2004. -  S. 205-238 [tł. Beata Kornatowska]

Rüdiger Ritter: Stanisław Moniuszko i jego muzyka / tłumaczenie Beata Kornatowska, Izabela Sellmer. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019. - 401 s.

Inne publikacje

Artykuły i omówienia

Artysta niepomnikowy. Dietrich Fischer-Dieskau o Robercie Schumannie, „Ruch Muzyczny” nr 13/2010, s. 36-38.

Ernani, czyli w niewoli honoru.  [Giuseppe Verdi Ernani] w: Giuseppe Verdi. Ernani. The Metropolitan Opera HD w Filharmonii Łódzkiej, sezon 2011/12, s. 10-15.

Parsifal. Uroczyste misterium sceniczne w trzech aktach. [Richard Wagner Parsifal]  w: Richard Wagner. Parsifal. The Metropolitan Opera HD w Filharmonii Łódzkiej, sezon 2012/13, s. 10-15.

Cierpienia młodego Wertera. Pierwszy bestseller literatury niemieckiej,  w: Jules Massenet. Werther. The Metropolitan Opera HD w Filharmonii Łódzkiej, sezon 2013/2014. - S. 18-23.

Śpiewacy norymberscy. Opera o sztuce, w: Richard Wagner. Śpiewacy norymberscy. The Metropolitan Opera HD w Filharmonii Łódzkiej, sezon 2014/15. - S. 6-11.

Chevalier Gluck [300. rocznica urodzin Christopha Willibalda Glucka], w:   „Muzyka w Mieście” nr 7-8/2014. - S. 44-47.

Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822). Między fantazją a rzeczywistością. The Metropolitan Opera HD w Filharmonii Łódzkiej, sezon 2014/15, Łódź 2015. - S. 16-19.

Tannhäuser. Tropami postaci i legendy. The Metropolitan Opera HD w Filharmonii Łódzkiej, sezon 2015/2016, Łódź 2015. - S. 16-19.

Kompozytor bez granic [z okazji 250. rocznicy śmierci Georga Philippa Telemanna] / Beata Kornatowska // w: „Muzyka w Mieście” 9/2017. - S. 60-65  mwm.nfm.wroclaw.pl/articles/834-kompozytor-bez-granic

Recenzje

Muzyczny zapis zbrodni. [Salvatore Sciarrino Luci mie traditrici]. w: „Ruch Muzyczny” nr 24/2009, s. 22-23.

Ernani czyli obiecujący początek. [Giuseppe Verdi Ernani] w: „Ruch Muzyczny” nr 24/2009, s. 34-35.

Dwa oblicza opery współczesnej. [Tadeusz Baird Jutro,  Joanna Bruzdowicz Kolonia karna] w: „Ruch Muzyczny” nr 8/2010, s. 20-21.

Z Göteborga do Poznania. [O Romanie Maciejewskim] w: „Ruch Muzyczny” nr 13/2010, s. 23-24.

Filozof w operze [Leonard Bernstein Kandyd] w: „Ruch Muzyczny” nr 22/2010, s. 22-23.

Mały kominiarczyk 46 lat później. [Benjamin Britten Mały kominiarczyk] w: „Ruch Muzyczny” nr 24/2010, s. 33.

Genowefa’ Schumanna - opera osobna. [Robert Schumann Genowefa] w: „Ruch Muzyczny” nr 1/2011, s. 24-25.

Pechowa trzynastka. [Siergiej Prokofiew Maddalena] w:„Ruch Muzyczny” nr 4/2011, s. 19-21.

Tosca sautée.  [Giacomo Puccini Tosca] w:„Ruch Muzyczny” nr 11/2011, s. 31.

Pan Jourdain w plenerze. [Lully / Molière Mieszczanin szlachcicem] w: „Ruch Muzyczny” nr 16 i 17/2011, s. 36-37.

Królewna śni po włosku. [Ottorino Respighi, Śpiąca królewna] w:„Ruch Muzyczny”, nr 1/2012, s. 25-26.

Finezja w Filharmonii [Marc-Antoine Charpentier Zejście Orfeusza do piekieł, John Blow Wenus i Adonis]  w: „Ruch Muzyczny”, nr 3/2012, s. 14-15.

Zapomniana opera Papy Simona. [Johann Simon Mayr Demetrio]  w: „Ruch Muzyczny”, nr 8/2012, s. 30-31.

Hybrydowy ‘Ożenek’. [Modest Musorgski Ożenek]  w: „Ruch Muzyczny”, nr 11/2012, s. 32-33.

Hamlet w operze. [Ambroise Thomas Hamlet]  w:„Ruch Muzyczny”, nr 14/2012, s. 27-29.

Bajka dla dorosłych. [Giacomo Puccini Cyganeria] w: „Ruch Muzyczny”, nr 24/2012, s. 25-26.

Muzyczna baśń Humperdincków. [Engelbert Humperdinck Jaś i Małgosia] w: „Ruch Muzyczny”, nr 7/2013, s. 22-23.

Od Saint-Saënsa do Bartoka. [Bela Bartok Zamek Sinobrodego] w: „Ruch Muzyczny” nr 12/2013, s. 19.




webmaster: Maciej Borkowski