Spis publikacji w latach 1995-2020 
Późniejsze publikacje →  Baza Wiedzy UAM


PAWŁOWSKA-BALCERSKA, AGNIESZKA

Verfasserschriften, Monographien

Kreatives Schreiben auf der DaF-Fortgeschrittenenstufe im Unterricht und Internet-Tandem / Agnieszka Pawłowska-Balcerska. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017. - 449 s. (Seria Filologia Germańska, nr 58)

Artikel, Studien, Kommuniques

Oblicza błędu językowego / Agnieszka Pawłowska // w: Języki Obce w Szkole, nr 6. - Warszwa, 2005. - S. 84-88.

O deklinacji przymiotnika w języku niemieckim czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym / Agnieszka Pawłowska  // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 2. - Warszawa :  Raabe, 2007. -  S. 28-34.

Man muss die Feste feiern, wie sie fallen... / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 4. - Warszawa : Raabe, 2007. - S. 46.

Błąd językowy w aspekcie dydaktycznym / Agnieszka Pawłowska // w: Neofilolog, nr 30. - Poznań, 2007. -  S. 16-24. 

Auch Prüfungen lassen sich überleben / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 1. - Warszawa : Raabe, 2008. - S. 24-31.

Rozwijanie autonomii uczących się a błąd językowy / Agnieszka Pawłowska // w: Języki Obce w Szkole, 1. - Warszawa, 2008. - S. 167-171.

Błąd językowy a rozwijanie autonomii ucznia w dydaktyce języków obcych / Agnieszka Pawłowska // w: Neofilolog , nr 31. - Poznań, 2008. - S. 6-12.

Auf der Wohnungssuche / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 2. - Warszawa : Raabe, 2008. - S. 32-33.

Fragen, die einem manchmal Angst einjagen czyli wielka gra z kilkoma zwycięzcami  / Agnieszka Pawlowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 3. - Warszawa : Raabe, 2008. - S. 22-26.

Rola błędu językowego w rozwijaniu samooceny i motywacja uczących się / Agnieszka Pawlowska // w: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. - Wrocław : Wyższa Szkoła Neofilologiczna, 2008. - S. 191-198.

Fröhliche Weihnachten / Agnieszka Pawłowska //w: Języki Obce w Szkole, nr 5. - Warszawa, 2008. - S. 124-128.

Rund um die Schulsachen / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 4. - Warszawa : Raabe, 2008. - S. 20-23.

Förderung der Lernerautonomie auf der Fortgeschrittenenstufe des Fremdsprachenunterrichts durch den entsprechenden Umgang mit sprachlichen Fehlern / Agnieszka Pawłowska // w: Studia Germanica Posnaniensia ; 31. - Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 2008. - S. 167-176.

O sprawności słuchania ze zrozumieniem – teoria i implikacje praktyczne / Agnieszka Pawłowska // w: Języki Obce w Szkole, nr 1. - Warszawa : Wydaw. CODN, 2009. - S. 55-60.

Meine Geburtstagsparty ... czyli przykładowy zestaw zadań przygotowujący do egzaminu gimnazjalnego z języka niemieckiego / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 1. - Warszawa : Raabe, 2009. - S. 22-26.

Mein Tagesablauf... czyli przykładowy zestaw zadań przygotowujący do egzaminu gimnazialnego z języka niemieckiego / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 2. - Warszawa : Raabe, 2009. - S. 32-33.

Wenn einer eine Reise tut, so kann er was erzählen / Agnieszka Pawłowska // w : Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 3. - Warszawa, 2009. - S. 30-35.

Helden und Vorbilder mal anders / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 4. - Warszawa : Raabe, 2009. - S. 28-33.

Jeder Mensch ist ein Künstler / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 5. - Warszawa : Raabe, 2009. - S. 26-27.

Literatura dziecięca i młodzieżowa na lekcji jezyka obcego / / Agnieszka Pawłowska // w: Języki Obce w Szkole, nr 5. - Warszawa : CODN, 2009. - S. 27-31.

Bericht über die internationale Konferenz in Poznań 27-28. März 2009 / Agnieszka Pawłowska // w: Glottodidactica, vol. 35. - Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 2009. - S. 237-239.

Der Winter kann so schön sein! / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 1. - Warszawa : Raabe, 2010. - S. 29-37.

Ostern in unserer Klasse / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 2. - Warszawa : Raabe, 2010. - S. 24-30.

Rozwijanie kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego / Agnieszka Pawłowska // w:  Języki Obce w Szkole, nr 1. - Warszawa, 2010. - S. 58-66.

Einfach aufs Rad und los! /Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 3. - Warszawa : Raabe, 2010. - S. 22-28.

Die reflexive Haltung des Fremdsprachenlerners im Umgang mit  Sprachfehlern als Voraussetzung der Entwicklung seiner Autonomie / Agnieszka Pawłowska // w:  Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik / hrsg. von Kazimiera Myczko. - Frankfurt am Main : P. Lang, 2010. - S. 125-135.

Sei gesund und munter ! / Agnieszka Pawłowska // w : Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 3. - Warszawa : Raabe, 2010. - S. 35-40.

Podejście do błędu językowego w rozwoju myśli glottodydaktycznej / Agnieszka Pawłowska // w: Lingwistyka stosowana,  nr 2. - Warszawa, 2010. - S. 161-169.

Lachen ist gesund / AgnieszkaPawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki 6. - Warszawa, 2010. - S. 24-26.

Sprachliche Fehler und deren Auffassung im Wandel der Geschichte des Fremdsprachenunterrichts/ Agnieszka Pawłowska // w: Glottodidactica, vol. 36. - Poznań, 2010. - S.165-177

 Autounfall... czyli o tym, co może się zdarzyć w drodze do pracy / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - Język niemiecki, nr 1. - Warszawa : Raabe, 2011 , 42-48.

Co o euro Europejczyk wiedzieć powinien / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej -  język niemiecki, nr 2. - Warszawa : Raabe, 2011. - S. 35-40.

Weihnachtsleckereien aus Deutschland / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej -  język niemiecki, nr 3. - Warszawa : Raabe, 2011. - S. 49-55.

Goethe, Schiller i nie tylko... czyli o literaturze niemieckojęzycznej inaczej / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej -  język niemiecki, nr 4. - Warszawa : Raabe, 2011. - S. 33-40.

Liebe ist… / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej -  język niemiecki, nr 5. - Warszawa : Raabe, 2011. - S. 26-31.

Glaube und Aberglaube… czyli o chrześcijaństwie i nie tylko słów kilka / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej -  język niemiecki, nr 6. - Warszawa : Raabe, 2011. - S. 30-39.

Wspieranie autonomii uczących się na poziomie zaawansowanym a błąd językowy / Agnieszka Pawłowska // w: Autonomia w nauce języka obcego – uczeń a nauczyciel / pod red. Mirosława Pawlaka. - Kalisz : Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, 2011.  - S. 217-230.

Bericht über die internationale Konferenz in Poznań 25.-26. März 2011/ Agnieszka Pawłowska // w: Glottodidactica, vol.  37. - Poznań, 2011. - S. 207-209.

Stationenlernen... czyli o wspieraniu autonomii uczących się na lekcji języka obcego / Agnieszka Pawłowska // w: Języki Obce w Szkole, nr 3.  -  Warszawa, 2011. -S. 2-6.

Zur Bedeutung des fremdsprachlichen Schreibens : einige Überlegungen aus der Theorie und Praxis des DaF Unterrichts auf der Fortgeschrittenenstufe / Agnieszka Pawłowska //  w: Glottodidactica 39/1. - Poznań, 2012. - S. 69-79.

Die bunte Welt der Kleidungsstücke / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 1. - Warszawa : Raabe, 2012. - S. 27-33.

Gebrauchsanleitungen - der größte Alptraum eines jeden Laien?  / Agnieszka Pawłowska //  w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 2. - Warszawa : Raabe, 2012. - S. 9-17.

Wie viel Fußballfan steckt in dir? - Wissenswertes zum Thema Fußball auf Deutsch / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 3. – Warszawa : Raabe, 2012. - S. 48-55.

Mobil und sicher zum Ziel oder das große Verkehr-Brettspiel / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 4. -  Warszawa : Raabe, 2012. - S. 42-51.

„[…] Schreiben ist Sache des Schülers, Korrigieren das schmutzige Geschäft des Lehrers“. Zum Überarbeiten kreativer Texte auf der Fortgeschrittenenstufe des Fremdsprachenunterrichts / Agnieszka Pawłowska // : w Studia Germanica Gedanensia, 27. – Gdańsk, 2012. - S. 257-270.

Im Großstadtdschungel / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 5. - Warszawa : Raabe, 2012. - S. 48-54.

Freiheit, Gleichheit, Brüderlichkeit czyli o pojęciach, które nie od dziś piszą historię ludzkości / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 6. - Warszawa : Raabe, 2012. - S. 26-29.
be,
 „Fremdsprachenunterricht – omnimedial?” Internationale Konferenz, Poznań, 25.-26. März 2011 / Agnieszka Pawłowska // w: Linguae Mundi, 6. - Poznań, 2012. - S.149-150.

„Nauczanie języka obcego – omnimedialnie?” Międzynarodowa konferencja, Poznań, 25-26 marca 2011 r / Agnieszka Pawłowska // w: Linguae Mundi, 6. – Poznań, 2012. - S.151-152.

Wörterbücher im Medienzeitalter. Zum Umgang mit (elektronischen) Wörterbüchern  auf der Fortgeschrittenenstufe des Fremdsprachenunterrichts / Agnieszka Pawłowska // w: Fremdsprachenunterricht omnimedial? / Sebastian Chudak (Hrsg.). -  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2013. - S. 195-209.

Der, die, das oder was? … czyli co o niemieckim rzeczowniku powinien wiedzieć każdy z nas / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 2. - Warszawa : Raabe, 2013. - S. 4-10.

W świecie zwycięstw, porażek i wielkich emocji czyli wydarzenia sportowe po niemiecku  / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 3. - Warszawa : Raabe, 2013. - S.  26-31.

Semperoper… czyli o przenikaniu się teraźniejszości z przeszłością / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki,  nr 4. - Warszawa : Raabe, 2013. - S. 34-44.

Alles gewusst? Alles gekonnt? Überprüft es selbst! / Agnieszka Pawłowska // w:  Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 5. - Warszawa : Raabe, 2013. - S. 25-32.

Gefährliche Welten / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 6. - Warszawa : Raabe, 2013. - S.18-24.

Kreatives Schreiben im Fremdsprachenunterricht – ein (un-) bekanntes Risiko oder eine interessante Gelegenheit zum Lernen / Agnieszka Pawłowska // w: Studia Germanica Gedanensia, 29. - Gdańsk, 2013. - S. 270-280.

O autonomii studentów neofilologii na przykładzie pisania kreatywnego w polsko-niemieckich tandemach / Agnieszka Pawłowska // w: Konińskie Studia Językowe, 2. - Konin, 2013. - S. 165-181.

Zum fremdsprachlichen Schreiben vor dem Hintergrund der einzelnen Sprachfertigkeiten am Beispiel des Deutschunterrichts auf der Fortgeschrittenenstufe / Agnieszka Pawłowska // w: Acta Neophilologica, 15 (2).  - Olsztyn, 2013. - S. 75-87.

Klimawandel, Erderwärmung, Flutkatastrophen… – Über böse Überraschungen, die sich der Mensch selbst bereitet / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej – język niemiecki, nr 1. - Warszawa : Raabe, 2014. – S. 15-21.

Kreatywność – potencjał, wyzwanie czy po prostu konieczność? O kreatywnym pisaniu na lekcji języka obcego / Agnieszka Pawłowska // w: Języki Obce w Szkole 1/2014. - S.86-91 http://www.jows.pl/sites/default/files/pawlowska.pdf

Göttergabe, Modewort oder…? Einige Überlegungen zur Kreativität (nicht nur) aus fremdsprachendidaktischer Sicht / Agnieszka Pawłowska //w: Kultur - Kommunikation - Kreativität - Reflexivität. Beiträge zum universitären Fremdsprachenunterricht / S.Adamczak-Krysztofowicz, A.Szczepaniak-Kozak (eds.). -  Frankfurt am Main : Peter Lang, 2014. - S.109-121.

Berlin erleben? Berliner Leben? / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 2. - Warszawa: Raabe, 2014. – S. 26-31.

Rund um die Schweiz und deren Demokratie / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 3. - Warszawa: Raabe, 2014. – S. 18-27.

(Un-)typisch deutsch? (Un-)typisch polnisch? – Polnische Germanistikstudierende über sich selbst und ihren deutschen Nachbarn / Agnieszka Pawłowska //  w: Studia Germanica Gedanensia, 31. - Gdańsk, 2014. - S. 266-277.

Deutsche Grammatik mal anders / Agnieszka Pawłowska // w: Nauczaj lepiej - język niemiecki, nr 4. - Warszawa: Raabe, 2014. – S. 38-50.

Schreiben als einsames Geschäft? : Sprachenlernen im Tandem am Beispiel polnischer und deutscher Studierender / Agnieszka Pawłowska // w: Colloqiua Germanica Stetinensia, 23. -  Szczecin, 2014 . – S. 257-273.

Brücken zwischen Schul- und Computerwelten schlagen – Kreatives Schreiben in deutsch-polnischen eTandems / Agnieszka Pawłowska // w: Germanistische Werkstatt, 6 / Małgorzata Jokiel, Daniela Pelka (red. nauk.). - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2014. – S. 135-146.

Schreiben in „anderem Gewand“? – Zur Rolle der E-Mail im (Schul-)Alltag / Agnieszka Pawłowska //  w: Germanica Wratislaviensia, 139. - Wrocław, 2014. -  393-406. 

Wie soll mein Tandempartner meine Fehler korrigieren? – Über eines der wichtigen Dilemmata im eTandem am Beispiel deutscher und polnischer Studierender / Agnieszka Pawlowska // w: Felder der Sprache – Felder der Forschung. Lodzer Germanistikbeiträge. Didaktische und linguistische Implikationen der interkulturellen Kommunikation. / hrsg. von Zenon Weigt [i in.]. -  Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. - S. 55-68.

Historyjka z morałem… czyli o tym, że małe może być wielkie a wielkie może być małe / Agnieszka Pawłowska // w: Język niemiecki : nauczaj lepiej, nr 1. - Warszawa : Agencja AS, 2015. - S. 22-27.

Nur Bahnhof verstehen… czyli podróż pociągiem bez tajemnic i nieporozumień / Agnieszka Pawłowska //  w: Język Niemiecki: nauczaj lepiej, nr 2. - Warszawa : Agencja AS, 2015. - S. 26-35.

In einer Millionenstadt leben – Fluch oder Segen  / Agnieszka Pawłowska //  w: Język Niemiecki: nauczaj lepiej, nr 3. - Warszawa : Agencja AS, 2015. - S. 24-36.

Man muss die Feste feiern, wie sie fallen  Agnieszka Pawłowska //  w: Język Niemiecki: nauczaj lepiej, nr 4. - Warszawa : Agencja AS, 2015. - S. 29-38.

Kultur ist Sprache, Sprache ist Kultur.Zum kreativen Schreiben in deutsch-polnischen Tandems / Agnieszka Pawłowska 2015 // w: Germanoslavica : Zeitschrift für germano-slawische Studien, Jg. 26, Nr. 1. - Prag, 2015. - S. 12-28.

Stereotyp ist nicht mein Typ / Agnieszka Pawłowska // w: Język Niemiecki: nauczaj lepiej, nr 1. - Warszawa : Agencja AS, 2016. - S. 38-47.

Kunst im Unterricht soll Schule machen! / Agnieszka Pawłowska // w: Język Niemiecki : nauczaj lepiej, nr 2. - Warszawa : Agencja AS, 2016. - S. 35-43.

Das erste Rendezvous mit Deutsch / Agnieszka Pawłowska // w: Język Niemiecki: nauczaj lepiej, 3. - Warszawa : Agencja AS, 2016. - S. 29-38. 

Debattieren kann jeder / Agnieszka Pawłowska-Balcerska // w: Język Niemiecki : nauczaj lepiej,  4. - Warszawa : Agencja AS, 2016. - S. 30-37.

Czy tandem językowy jest miejscem idealnym dla międzykulturowego nauczania i uczenia się? / Agnieszka Pawłowska // w: Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania / red: Anna Jaroszewska, Beata Karpeta-Peć, Maciej Smuk, Joanna Sobańska, Jolanta Sujecka-Zając. - Warszawa : Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2016. - S. 273-285.

Interkulturelle Kommunikation im Zeitalter der Neuen Medien – eine Zwischenbilanz von Chancen und Risiken am Beispiel polnisch-deutscher Internet-Tandems / Agnieszka Pawłowska-Balcerska // w: Europejska Przestrzeń Kulturowa (EPQ): kino - teatr - nowe media / Krzysztof Tkaczyk, Michał Jamiołkowski, Nina Oborska (red.). - Warszawa : Zakład Graficzny UW, 2017 . - S.275-288.

„Wir haben den ganzen Tag darauf gewartet, haben ständig unsere Mailboxen gecheckt und waren ein bisschen gestresst […]“ – Sprachenlernen im Tandem als Sonderfall interkultureller Kommunikation? / Agnieszka Pawłowska-Balcerska // w: Interlinguales und -kulturelles Sprachhandeln: interdisziplinäre Perspektiven. Bd. 2 / Krystyna Mihułka, Małgorzata Sieradzka (red.). - Rzeszów : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017. - S. 197-208.

(Inter-)kulturelles Lernen im Tandem / Agnieszka Pawłowska-Balcerska // w: Kultur- und Literaturwissenschaften / Roche, Jörg, Venohr, Elisabeth (Hg.). -  Tübingen: Narr, 2018. - S. 273-284 (Kompendium DaF/DaZ, Bd. 7)

Internationale Lehrkooperationen am Beispiel eines deutsch-polnischen E-Mail-Tandems mit fortgeschrittenen Deutschlernenden und angehenden DaF-Lehrenden / Agnieszka Pawłowska-Balcerska, Tina Claußen // w: Info DaF, 5 (45) Themenheft:  Neue Konzepte für den Deutschunterricht und die Germanistik weltweit. - Tübingen, 2018. - S. 655-671.

Stereotypen geht es gut. Ein Beitrag zu stereotypischem Denken polnischer und deutscher Studierender am Beispiel eines E-Mail-Tandemprojekts / Agnieszka Pawłowska-Balcerska // w: Glottodidactica, vol. 46,2. Poznań, 2019. - S. 143-159.

Tandem-Lernen / Agnieszka Pawłowska-Balcerska unter Mitarbeit von Jörg Roche // w: Medienwissenschaft und Mediendidaktik / Jörg Roche (Hg.). - Tübingen : Narr, 2019. - S.80-89 (Kompendium DaF/DaZ Bd. 9)     

Bibliographien


Lehrwerke und Unterrichtsmaterialien Deutsch als Fremdsprache (in Auswahl) / Agnieszka Pawłowska // w: Convivium Germanistische Bibliographie 2008-2009. - Bonn: DAAD, 2011. – S. 333-350.

Rezensionen

Pawłowska A. [rec.] Kultury i języki poznawać – uczyć się – nauczać / Kulturen und Sprachen  verstehen- lernen – lehren / Herausgegeben von Anna Jaroszewska, Marta Torenc. Uniwersytet Warszawski, Instytut Germanistyki Warszawa 2008, 323 S.  w: Glottodidactica, vol. 35. - Poznań:  Wydaw. Naukowe UAM, 2009. - S. 223-226.

 

 

webmaster: Maciej Borkowski